Beste leden,
Graag hadden we jullie op de hoogte gebracht van onderstaande beleidsbeslissingen op Europees niveau.
EU Gas Package
Op 15 december 2021 heeft de Europese commissie een reeks regelgevende voorstellen gemaakt om de Europese gas markt aan te passen aan de lange termijn doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050. Dit “gas package” wil een kader scheppen om de gasmarkt te “defossiliseren”, waterstof als energiedrager promoten en methaan emissies te reduceren.
Het belangrijkste voorstel omvat aanpassing van een de Richtlijn voor de interne gasmarkt (2009/73) en de verordening 715/2009 die de toegang tot de aardgastransmissie-infrastructuur regelt.
Enkele belangrijke elementen in het voorstel:
Het belangrijkste voorstel omvat aanpassing van een de Richtlijn voor de interne gasmarkt (2009/73) en de verordening 715/2009 die de toegang tot de aardgastransmissie-infrastructuur regelt.
Enkele belangrijke elementen in het voorstel:
- Onderscheid tussen “Renewable gases” en “Low Carbon gases”:
- Renewable gases = geproduceerd uit biomass (biogas, biomethaan) of, in het geval van waterstof, uit hernieuwbare bronnen (biomethaan, hernieuwbare elektriciteit);
- Low Carbon Gases = 70% minder broeikasgassen (over de volledige levensduur) dan deze veroorzaakt door aardgas.
- Koppeling met de methodieken en de herziening van de Renewable Energy Directive (EU)2018/2001;
- Geen aparte behandelingen vooropgesteld voor “Renewable gases” tov “low carbon gases”;
- Renewable en Low Carbon Gases krijgen een 75% reductie op het Entry tarieven (injectie) voor het gebruik van het gasnetwerk. Indien er vervolgens geleverd wordt aan een opslagfaciliteit, dan geldt de 75% ook op het Exit tarief.
- Renewable en Low Carbon Gases krijgen daarbovenop een vrijstelling op de interconnectietarieven tussen lidstaten. Deze maatregelen worden na 5 jaar opnieuw geëvalueerd.
- Er komt een Europese entiteit die de Distributienetbeheerders gas zal overkoepelen.
- Er komt een Europese entiteit die de uitbaters van waterstofnetwerken zal overkoepelen met als doel:
- Uitwerken van netwerkcodes;
- Logica Entry/exit model zoals aardgas;
- Uitwerken van tienjaarplannen voor de uitbouw van een waterstofnetwerk.
- Ten laatste vanaf 1 januari 2031 moet er Third Party Access mogelijk zijn tot de waterstofinfrastructuur (transport, terminals, opslag). Voor deze infrastructuur geldt de logica van “unbundling” maar er kunnen uitzonderingen zijn voor entiteiten die nu reeds verticaal geïntegreerd zijn;
- Het bijmengen van waterstof in de aardgastransportinfrastructuur is toegelaten tot 5 %Vol;
- Geen traject inzake de beperkingen bij het afsluiten van nieuwe langetermijncontracten voor aardgas. Enige voorwaarde is dat ze niet verder reiken dan 2049;
- Het pakket wil verder de eindgebruiker meer rechten en informatie geven:
- Leverancierswissel mogelijk binnen 3 weken en zelfs binnen 24 u vanaf 2026;
- Voor KMO en residentieel : switching fee maximaal de economische schade gelinkt aan vaste prijs contracten (Mark-to-Market), anders gratis;
- Informatie op de factuur (o.a. emissies, mogelijke alternatieve tarieven, informatie om van leverancier te veranderen…);
- Uitbouw van slimme meters
Samen met dit Gas Package, heeft de Commissie ook een voorstel gelanceerd voor een verordening ter reductie van methaan emissies. Deze verordening mikt vandaag vooral op het vermijden van “Venting & Flaring” ten gunste van recuperatie en het detecteren en dichten van methaanlekken in Europese infrastructuur en methaanlekken uit (verlaten) mijnbouw. Methaanlekken bij ontginning van aardgas buiten de EU wordt (nog) niet in beschouwing genomen.
Het voorstel gaat verder ook over het meten, rapporteren en verifiëren van methaanlekken in toepassingen en het delen van informatie rond het vermijden van lekken. Vooral uit deze laatste objectieven kunnen op termijn initiatieven ontstaan die uitbaters van gasinstallaties (ook WKK’s) zullen verplichten om bijkomende metingen en rapporteringen te voorzien rond de emissies van hun installaties.
Het voorstel gaat verder ook over het meten, rapporteren en verifiëren van methaanlekken in toepassingen en het delen van informatie rond het vermijden van lekken. Vooral uit deze laatste objectieven kunnen op termijn initiatieven ontstaan die uitbaters van gasinstallaties (ook WKK’s) zullen verplichten om bijkomende metingen en rapporteringen te voorzien rond de emissies van hun installaties.
EU Energy Performance of Buildings Directive (EPBD)
Samen met het “Gas Package” stelde de EU Commissie op 15 december een herziening voor van de “Energy Performance of Buildings Directive (EPBD) voor. De Commissie stelt voor dat alle nieuwe gebouwen tegen 2030 “zero-emission” moeten zijn (voor publieke bebouwen zelfs vanaf 2027). Er wordt bovendien heel sterk ingezet op prioritaire renovatie van de slechts presterende gebouwen (klasse G) en de ondersteuning van de renovatie van gebouwen die vooral gehuurd worden door personen die in energie-armoede leven.
Belangrijk aandachtspunt voor cogeneratie in dit voorstel is de logica om fossiele brandstoffen tegen 2040 volledig te bannen in de verwarmingssector. De lidstaten krijgen bovendien de mogelijkheid om het gebruik van fossiele brandstoffen in gebouwen zelfs te verbieden tegen 2027. Er wordt in deze logica wel op geen enkel moment geen rekening gehouden met fossiele impact van de bijkomende elektriciteitsvraag die door gebouwen mogelijkst veroorzaakt wordt.
Het voorstel onderstreept wel het belang van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de gebouwomgeving en de integratie van laadinfrastructuur (EV) in gebouwen.
Belangrijk aandachtspunt voor cogeneratie in dit voorstel is de logica om fossiele brandstoffen tegen 2040 volledig te bannen in de verwarmingssector. De lidstaten krijgen bovendien de mogelijkheid om het gebruik van fossiele brandstoffen in gebouwen zelfs te verbieden tegen 2027. Er wordt in deze logica wel op geen enkel moment geen rekening gehouden met fossiele impact van de bijkomende elektriciteitsvraag die door gebouwen mogelijkst veroorzaakt wordt.
Het voorstel onderstreept wel het belang van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de gebouwomgeving en de integratie van laadinfrastructuur (EV) in gebouwen.
Aanvulling Taxonomie voor Nucleair en Aardgas
In 2020 nam de EU de Taxonomie Verordening aan. Deze verordening wil de financiële sector een lijst geven van activiteiten die binnen de EU als “ecologisch duurzaam” beschouwd worden (taxonomie van activiteiten). Dit moet de financiële sector dan toelaten om financiële producten te ontwikkelen die investeringen ondersteunen in activiteiten die op deze lijst voorkomen en aldus de EU Green Deal helpen realiseren.
De Commissie kreeg in de verordening de opdracht om lijsten van activiteiten op te stellen, met vermelding van de technisch randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden om “ecologisch duurzaam” beschouwd te worden. De term “economisch duurzaam” slaat in eerste instantie op hun bijdrage aan het vermijden van klimaatopwarming (broeikasgassen). Er is ook een focus op hun bijdrage aan de adaptatie aan de klimaatopwarming. Tenslotte mogen de activiteiten geen afbreuk doen aan andere milieu- en duurzaamheidsobjectieven van de EU.
In juli 2021, heeft Commissie via de gedelegeerde verordening een eerste lijst gepubliceerd van economische activiteiten die bijdragen aan mitigatie van klimaatopwarming en/of tot adaptatie aan klimaatopwarming en de specifieke technische randvoorwaarden waaraan ze moeten voldoen. Deze publicatie behandelde echter niet activiteiten die gelinkt zijn aan kernenergie of aan het gebruik van aardgas. Op 31 december heeft de Commissie een bijkomende gedelegeerde verordening voorgesteld die deze laatste domeinen beoordeeld.
Inzake het gebruik van aardgas ziet de EU vooral een rol weggelegd in het tijdelijk vervangen van activiteiten op basis van steen-/bruinkool of op basis van aardolie. Om zich als energie-opwekker op basis van aardgas te kwalificeren als “ecologisch duurzaam”, zijn er scherpe randvoorwaarden aan de broeikasgasemissies en het engagement om aardgas op termijn als brandstof te vermijden.
Voor cogeneratie worden volgende randvoorwaarden voorgesteld om te klassificeren als bijdrage aan mitigatie van klimaatopwarming:
De Commissie kreeg in de verordening de opdracht om lijsten van activiteiten op te stellen, met vermelding van de technisch randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden om “ecologisch duurzaam” beschouwd te worden. De term “economisch duurzaam” slaat in eerste instantie op hun bijdrage aan het vermijden van klimaatopwarming (broeikasgassen). Er is ook een focus op hun bijdrage aan de adaptatie aan de klimaatopwarming. Tenslotte mogen de activiteiten geen afbreuk doen aan andere milieu- en duurzaamheidsobjectieven van de EU.
In juli 2021, heeft Commissie via de gedelegeerde verordening een eerste lijst gepubliceerd van economische activiteiten die bijdragen aan mitigatie van klimaatopwarming en/of tot adaptatie aan klimaatopwarming en de specifieke technische randvoorwaarden waaraan ze moeten voldoen. Deze publicatie behandelde echter niet activiteiten die gelinkt zijn aan kernenergie of aan het gebruik van aardgas. Op 31 december heeft de Commissie een bijkomende gedelegeerde verordening voorgesteld die deze laatste domeinen beoordeeld.
Inzake het gebruik van aardgas ziet de EU vooral een rol weggelegd in het tijdelijk vervangen van activiteiten op basis van steen-/bruinkool of op basis van aardolie. Om zich als energie-opwekker op basis van aardgas te kwalificeren als “ecologisch duurzaam”, zijn er scherpe randvoorwaarden aan de broeikasgasemissies en het engagement om aardgas op termijn als brandstof te vermijden.
Voor cogeneratie worden volgende randvoorwaarden voorgesteld om te klassificeren als bijdrage aan mitigatie van klimaatopwarming:
- Fossiele broeikasgasemissies lager dan 100 g CO2eq per kWh aan output energie (= kWhe + kWhth + kWhmech) over de levensloop van de installatie;
- Indien vergund voor 2031 : max 270 g CO2eq per kWh aan output energie, maar met verschillende randvoorwaarden die in feite doelen op een vervanging van een installatie die draait op steenkool of bruinkool. Bovendien moet de investeerder verregaande engagementen nemen in het overschakelen op “groene gassen”.
Moesten er nog vragen zijn, aarzel niet om ons te contacteren via
beleid@cogenvlaanderen.be
Met vriendelijke groeten,
Hans Vandersyppe en
Het beleidsteam van COGEN Vlaanderen
beleid@cogenvlaanderen.be
Met vriendelijke groeten,
Hans Vandersyppe en
Het beleidsteam van COGEN Vlaanderen